Babes & Boys

Op een school in Amsterdam neem ik plaats tussen een groepje van 4 meisjes. Ze zijn rond de 16 jaar en hebben van ons de opdracht gekregen om een gender stelling te bedenken en daarbij woorden te gebruiken die ze net met elkaar hebben gebrainstormd op de termen Man & Vrouw. Op het stuk van de flip-over van Man staat het woord ‘jaloers’, daar weet dit groepje wel raad mee: Alle mannen zijn jaloers! is hun eerste stelling en die wordt meteen driftig op een stuk papier genoteerd.

Ik val stil van verbazing als ik de meiden hoor uitleggen hoe ze bij dit statement komen. Ze vertellen dat wanneer ze, bijvoorbeeld tijdens het uitgaan, met een andere jongen dan hun vriendje praten hun vriendjes boos en jaloers worden. Hetzelfde geldt voor school; met een mannelijke klasgenoot praten kan niet, zelfs niet stiekem, je vriendje kan erachter komen en de gevolgen daarvan zijn niet te overzien …

Wow. Ik merk dat ik hier nogal opstandig van word; mijn ‘inner feminist’ komt op dat moment zeg maar behoorlijk erg naar buiten. Het liefste zou ik de I-phone uit hun decolleté willen trekken en deze boys willen bellen om te vragen; wie denk je wel niet dat je bent? Hoezo? Hallo jezus gast …  we leven in een vrije wereld. Feminisme is actueler dan ooit!

Maar goed, wie ben ik nou helemaal? Ik geef hen vandaag een workshop die GenderBlender heet. Ik ga met hun klas door middel van opdrachten, discussie en film in gesprek over man / vrouw gedrag, over seksualiteit en over jezelf kunnen zijn. Later op de middag ontstaat er een hevige discussie over of je nou wel of niet vies bent als je als meisje je schaamlippen niet hebt geschoren. Want ja, “je kunt ook iedere dag douchen en geen geschoren schaamlippen hebben”.

Ik vind het opvallend hoeveel druk er op het uiterlijk en gedrag van de meisjes ligt, de flip-over met het woord Vrouw staat vaak binnen no-time vol met woorden als: onzeker, hakken, lang haar, slank, gevoelig, ongesteld, emotioneel, pijpen, make-up, uiterlijk, bevallen, sex, zeuren, lekker, borsten, billen etc. Terwijl die met het woord Man, even kort door de bocht, kan worden samengevat als: bier, sport, spieren en seks. In een andere klas ontstaat er een openhartig gesprek over hoe onzeker meisjes worden van het volgen van allerlei topmodellen op Instagram, de jongens uit de groep beamen dat. Meisjes moeten veel meer doen aan zichzelf, jongens hebben het makkelijker is de stelling. Later roept iemand door de klas: “maar mevrouw alle homo’s hebben toch aids?” en eindigen we met een openhartig gesprek over waarom mannen schaamteloos veel seks kunnen hebben en vrouwen niet.

De gespreksonderwerpen die tijdens workshop aan bod komen zijn enorm verschillend. Dit komt onder andere door de samenstelling van de groep, de leeftijd van de deelnemers en de veiligheid in de klas. Echter, wat al deze groepen met elkaar gemeen hebben is dat leerlingen het heel erg leuk vinden om over deze onderwerpen te praten en na te denken en dat ze het prettig vinden als naar hun mening wordt gevraagd. Het zijn thema’s die jongeren 24/7 bezighouden en waarvan de persoonlijke uitwerking met lol, onzekerheid, plezier, frustratie en alles daar tussenin gepaard gaat.

Jeleesa, één van onze workshopleiders, weet dit gevoel mooi samen te vatten:

“één van de mooiste dingen van deze workshops geven vind ik, is om leerlingen  te zien die uit hun comfort zone stappen. Door aan de discussie mee te doen en eenmaal uit hun comfort zone gestapt hun ongezouten mening durven te geven over een bepaald onderwerp. Vaak hebben juist de stille kids een duidelijke mening en wanneer je hen erover vraagt komt er een duidelijk over nagedacht antwoord. Ik vind het leuk om te zien dat iedereen mee WIL doen. Niet allemaal even actief, maar ze denken wel allemaal na en mee over de voor hen niet altijd makkelijke onderwerpen”.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Foto bij blog eva

 

 

 

 

Sexmatters

Maakt gender en seksuele diversiteit bespreekbaar onder jongeren. Positief & taboedoorbrekend.