Diversiteit in games

Het is een steeds groter wordend medium. Je ziet steeds vaker nieuws gerelateerd aan games; of het nu gaat over de invloed die ze hebben met beweringen over hoe gewelddadig de kinderen wel niet worden van al die schietspellen, of dat het gaat over het Nederlandse “Guerrilla Games” die door hun laatste titel flink kunnen uitbreiden.

Voor mij zelf? Games zijn een groot deel van mijn leven. Door de jaren heen heb ik duizenden uren in verschillende spellen gestopt. Vroeger als middel om weg te komen van pesten en genderdysforie, tegenwoordig als vervanging voor boeken en TV.

Iets dat me langzaam maar zeer zeker steeds meer aan het denken zet, is de diversiteit die games wel en niet aanbieden. Als platform waar bijna iedereen in kan rollen, dat beschikbaar is voor iedereen met een PC of zelfs met smartphone, zeg ik dat ‘t het zeker waard is om hiernaar te kijken met een zelfde soort blik als we naar films, series en boeken kijken.

Als je in het onderwerp “diversiteit in games” duikt, zijn er een paar dingen die al snel opvallen: er zijn games waarin diversiteit ver te zoeken is, en games die personages van alle soorten, maten en oriëntaties erin hebben. Soms met een goede reden/uitleg en andere keren met flinterdunne excuses waarom wel of geen diversiteit. Net zoals in films en series loopt het sterk uiteen.

Een goed voorbeeld van ‘geen diversiteit, met reden’ is een FPS (first-person shooter/schietspel) zoals Call of Duty. Zeker de vroegere delen die zich afspeelden in de Eerste- en Tweede wereldoorlog hebben een reden waarom er eigenlijk alleen maar mannen in zitten: het is gebaseerd op een tijd en setting waarin je niet tot nauwelijks vrouwen op het slagveld zag, laat staan aan de frontline. Daarnaast kan je aanhalen dat personages maken tijd en geld kost, en bij dit spel zie je je eigen personage zo goed als niet. Dat betekent dat ze hun tijd en geld liever stoppen in iets waar je meer van ziet.

Een andere FPS dat leuk is om aan te halen is ‘Halo’, waarin je in de nieuwere delen wel degelijk mag kiezen tussen een man of vrouw. Je ziet alleen bijna het verschil niet, en met dit spel is dat goed en logisch: je personage is gehuld in volle gevechtsuitrusting, compleet met helm en alles bedekkend pantser.

games 2

Als het aankomt op shooters zijn er veel voorbeelden om aan te halen, niet voor niets is het één van de grootste gamecategorieën. Een spel dat ik de laatste tijd veel speel is ‘Overwatch’, en dit is een mooi voorbeeld van diversiteit. Met personages uit alle hoeken van de wereld; van Amerika tot Azië tot Rusland en Zwitserland, en met een paar non-human personages(denk aan een gorilla en een hamster). En met taalaccenten die kloppen zonder al te stereotyperend te zijn en soms ook outfits die refereren naar hun oorsprong.

Klinkt goed toch? Ja, tot je een aantal van de vrouwelijke personages naast elkaar zet, en je ziet dat ze veelal hetzelfde gezicht hebben, dezelfde lengte en veelal ook nog een zandloper figuur. Een probleem zou ik hier niet van maken, zij het niet dat, als je naar de mannelijke personages kijkt, de verschillen vele malen groter zijn.

overwath

(Voor een meer diepgaande uitleg raad ik aan om te kijken naar: https://www.youtube.com/watch?v=l1QvXHasIh4  )

Een ander spel met een lange lijst aan diverse personages is League of Legends. Gezet in een geheel eigen fantasiewereld geeft het de ontwerpers de nodige vrijheid in presentatie van de personages. Tot op zekere hoogte zie je dit ook terug: verschillende Aziatische invloeden in het ene personage, en meer steampunk invloeden in het andere.

Iets dat wel veel gebeurt is dat, alweer, veel vrouwelijke personages onnodig sexy zijn. Denk aan een ijsprinses uit het koude noorden die rondloopt in een jurkje dat ik zelf in de zomer nog te koud zou vinden. Of de jonge dame die is opgegroeid in een soort onderwereld, maar alsnog een weinig verhullend pantser draagt. (ook over dit spel een beter uitleg:  https://www.youtube.com/watch?v=Ob03OLCS3ys)

Ashe_0

Als ik naar League of Legends en Overwatch kijk zie ik een oprechte poging tot diversiteit, en toch zijn er ook grote gebreken. Ik vraag me dan af hoe het komt. Ondoordacht ontwerp? Gebrek aan vrouwen in de ontwerpteams? Marketing?(hey, sexy sells) of misschien willen ze gewoon een schijn diversiteit opzetten omdat ze dan meer mensen aantrekken. Wie weet?

Ik ga graag uit van het goede, en dus dat de ontwerpers oprecht hun best doen om een divers beeld neer te zetten, en toch zal ik me blijven afvragen waar het dan misloopt.

Tot slot een aanrader voor iedereen die meer over dit onderwerp wil weten, maar minder op personage ontwerp en meer over spelontwerp https://www.youtube.com/watch?v=slJIiUTVXds

Katelyn Stoffelen

Katelyn Stoffelen

Kate is gek op skaten en op koffie en ze blogt over haar leven als transgender; over de simpele en minder simpele dingen die daarbij komen kijken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *