Gender, sekse & seksualiteit en een beetje Freud

Als je aan een vrouw denkt, waar denk je dan aan? Eerlijk gezegd is het eerste beeld in mijn hoofd iemand met lang haar, misschien wat lippenstift en dun. Als ik aan een man denk zie ik iemand met brede schouders, kort haar en met een broek aan. Maar er zijn ook andere associaties met ‘man’ en ‘vrouw,’ behalve hoe ze er uit zien, toch? Vrouwen associëren we bijvoorbeeld met kinderen, familie en het huis. Het is niet bijzonder als een vrouw thuis blijft om de kinderen op te voeden, omdat we vrouwen zien als aangeboren verzorgers.  Als een man hetzelfde doet terwijl zijn vrouw gaat werken buitenshuis, zullen er zeker mensen zijn die zichzelf (of elkaar) vragen hoe dat eigenlijk allemaal goed kan gaan (met hun huwelijk of hun kinderen).

Tevens nemen we aan dat meisjes zoeken naar ‘Prince Charming’ terwijl jongens alleen geïnteresseerd zijn in seks hebben. Dit verschil in prioriteiten wordt toeschreven aan de lichamen die we gebruiken om ‘mannen’ en ‘vrouwen’ te bepalen. Vrouwen, zeggen we, hebben een lichaam met borsten, eierstokken en een baarmoeder om kinderen te dragen. Mannen hebben een sterk lichaam om hun families te beschermen, een penis, en een hoge geslachtsdrift om te zorgen dat mensen zich voortplanten. Deze ideeën hebben gevolgen voor ons idee van seks, namelijk hetero-seks of seks tussen mensen van dezelfde gender. We kunnen ons niet voorstellen dat er ook andere rollen zijn behalve ‘actief’ (wat we zien als mannelijk) en ‘passief’ (vrouwelijk).

Onze maatschappelijke definitie van een ‘vrouw’ of  ‘man’ (en helaas kunnen de meesten van ons zich niet voorstellen dat iemand zich niet één van de twee voelt) bestaat dus eigenlijk uit drie totaal verschillende dingen; sekse, seksualiteit en gender. Alleen kun je er maar één, gender, aan de buitenkant zien.  Wat we gender noemen bestaat uit; presentatie, gedrag, voorkomen en uit verwachtingen op het gebied van de sociale rol. Met (hetero) seksualiteit bedoelen we, tot wie mensen zich aangetrokken voelen; en sekse wil zeggen wat voor lichaam en geslachtsdelen iemand heeft. Zelfs chromosomen horen hier eigenlijk bij: er zijn vrouwelijke hardlopers die worden gediskwalificeerd als wordt ontdekt dat ze XY hebben en niet de ‘vrouwelijker’ XX chromosomen.

We verwachten dat deze, eigenlijk heel verschillende dingen; gender, sekse en seksualiteit, altijd op een bepaalde manier overeenkomen. Vrouwen zijn ‘vrouwelijk’, ze hebben een lichaam dat kinderen kan dragen en worden aangetrokken tot mannen. Mannen zijn ‘mannelijk,’ hebben lichamen met een penis en zijn aangetrokken tot vrouwen. Nog steeds verwachten veel mensen dat lesbische vrouwen meer mannelijk zijn, of dat een mannelijke vrouw zeker lesbisch is. Vergelijkbaar is het stereotype van homoseksuele mannen die vrouwelijk zijn in hun gedrag en interesses. Op dit vlak zien we nog steeds het idee van ‘inversie’ van Dr. Sigmund Freud. De theorie van Freud was dat homoseksuele mannen waren ‘omgekeerd’, dus dat ze eigenlijk vrouwen zijn van binnen, gewoon met een ‘verkeerd’ lichaam en daarom worden aangetrokken tot andere mannen.

Sorry Freud …  maar er is voor zoveel mensen geen oorzakelijk verband tussen hun sekse, gender en seksualiteit. Laat ons gender, sekse en seksualiteit zien als mogelijkheden van combinaties en niet als een vergelijking van functies met één goed antwoord.

Zoals ik het in het Engels zou zeggen: “What is ‘right’ is just what feels good to them – there’s no way to do it ‘wrong’.”

Sophia Seawell

Sophia Seawell

Sophia schrijft over identiteit, gender en seksualiteit. Als Afro-Amerikaanse vrouw geeft zij etniciteit en andere identiteiten net zo veel gewicht als gender binnen het feminisme.