De invloed van sociale media

Dagelijks, via tv, krant, internet, tijdschriften en reclameborden langs de weg worden er bepaalde beelden op ons afgevuurd. En in die beelden liggen boodschappen, aannames, stereotypen, overdrijvingen, hints, (on)waarheden etc. die op ons van invloed kunnen zijn. Veel van deze beelden zeggen ook iets over gender: vrouwen moeten slank zijn en een gave huid hebben, mannen moeten gespierd zijn. En door middel van fotoshop worden de meest onrealistische beelden gecreëerd die mensen (vrouwen én mannen) onzeker kunnen maken doordat zij hier niet aan voldoen.

In deze blog wil ik graag mijn verbazing delen over het gebruik van gender en seksualiteit in bepaalde sociale media, zowel positief als negatief. Om leuk af te kunnen sluiten begin ik met het negatieve. Dagelijks zie ik reclame borden langs de weg in de stad en van de zomer viel één specifieke reclame wel erg op: Radio 538 zette ‘de zomer aan’ met 3 soorten reclame borden. Met een poes voor haar poes en het zonnen van je billen (althans dat heb ik ervan gemaakt, ik heb geen idee wat ze staat te doen), hebben de vrouwen in deze reclame geen broek aan en zit er een seksueel tintje aan: blote billen en de benen wijd. Ja de zomer is warm, dus dan kleed je je wat bloter, maar de poses vond ik zeer ‘bijzonder.’ De enige man in deze reclame campagne heeft dan wel een bloot bovenlijf, maar z’n broek is nog aan terwijl hij grappig bedoeld een ijsje als deodorant gebruikt. Meer humoristisch bedoeld dan dat het seksueel geladen is. Ik vind het vrij onzinnige en seksistische reclame, wat niks meer met muziek te maken heeft maar meer met de seksualiteit van de vrouw, al eerder gesteld door de Telegraaf (afdeling Vrouw) en de Reclame Code Commissie (RCC).

538 & je billen bruinen 538 & ijs onder oksel
538 & je poes ventileren

 

 

 

 

Dit was niet de eerste keer dan ik me afvroeg wat dit met muziek te Of je worst lustmaken had. Het radio station maakte eerder een zogenaamde ‘worstlikcampagne’ waarbij je twee vrouwen aan een hotdog ziet likken. Allemaal met een knipoog  bedoeld, maar ik vind het maar raar. 

Een ander bedrijf dat veelvuldig gebruik maakt van seksuele beelden is Suit Supply. Een overzicht van hun bijzondere poses van mannen in pakken bij half naakte vrouwen vind je hier. SuitSupply

 

 

 

 

 

Gelukkig is er ook weerstand: Doetank Peer, Emancipator, Dwars en Jan Rijdt Rond lieten een tegengeluid horen door de rollen om te draaien met Suitsupply Reversed. Hoe kijken we hier tegenaan?

SuitSupplyReversedDoetank Peer

Een andere vorm van weerstand ligt in de hashtag #MenInHijab. Honderden foto’s van Iraanse mannen met hoofddoek verschenen op sociale media om te protesteren tegen de strenge kledingregels in Iran. Ze poseerden met hun vrouw, vriendinnen of zussen die daarbij geen hoofddoek droegen. Een van hen postte het bericht: ‘Ik draag een hoofddoek om even te kunnen voelen hoe mijn vrouw zich elke dag moet voelen’. De Iraanse journalist Masih Alinejad begon deze actie met een facebookpagina in 2014 waarop zij Iraanse vrouwen opriep zich in het openbaar te laten fotograferen zonder hoofddoek.

Sociale media kunnen dus ook een platform bieden voor actie en ons aan het denken zetten wanneer zij omgekeerde rollen laten zien, zowel in reclame als in kledingvoorschriften. 
#MenInHijab

Floor van Schagen

Floor van Schagen

Idealist, feminist, antropoloog en socioloog! Floor zet zich in voor een rechtvaardigere en veiligere wereld met meer gelijkheid en minder stereotype denken. 

COMMENTS (1)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *