Primair onderwijs
Sexmatters biedt workshops aan voor groep 7 en 8 van de basisschool. In de workshops behandelen we onderwerpen zoals jezelf zijn, verliefdheid en relaties, wensen en grenzen en de puberteit. Workshops voor leerlingen kunnen worden gecombineerd met een oudervoorlichting of een training voor docenten.
Onze workshops
-
In deze les gaan we met de klas in gesprek over de verwachtingen die er zijn voor jongens en meisjes. Samen met de kinderen creëren we een personage en vragen we waarom deze persoon er op een bepaalde manier uitziet, waarom deze bepaalde kleding draagt, en wat de interesses zijn. Door middel van deze opdracht laten we zien dat iedereen uniek is, en dat dit juist iets heel bijzonders is. Het resultaat is dat de leerlingen zich vrijer voelen om zichzelf te zijn en leren om verschillen te waarderen. Bovendien ervaren ze dat praten over dit onderwerp heel plezierig is.
-
Tijdens deze les gaan we met de kinderen in gesprek over liefde en relaties. Kinderen denken na over hun eigen ideeën over liefde en relaties en leren dat dit kan (en mag) verschillen van klasgenoten. Bijvoorbeeld of je een relatie kunt hebben met iemand uit een andere cultuur, of hoe het voelt om verliefd te zijn. Het resultaat is dat de kinderen meer kennis hebben over liefde en relaties en dat ze weten dat iedereen hier op een eigen manier invulling aan mag geven.
-
In deze les gaan we in gesprek over wensen en grenzen, zowel online als offline. We oefenen met toestemming geven en vragen in verschillende alledaagse situaties. We bespreken wat je kunt doen als jij je niet prettig voelt in een situatie. Bijvoorbeeld als iemand een gekke foto van je online wil zetten, of wanneer je ongevraagd een filmpje ziet met naakte mensen. Resultaat is dat kinderen snappen dat het belangrijk is om aan te geven wat je wel en niet wilt én dat je de wensen en grenzen van anderen respecteert.
-
In deze les gaan we op een positieve manier in gesprek over diversiteit van lichamen en hoe deze veranderen in de pubertijd. We bespreken dat het voor iedereen anders is en dat dat helemaal ok is. Door op een open en positieve manier in gesprek te gaan over deze onderwerpen (die vaak als ongemakkelijk voelen) krijgen de kinderen meer kennis over de veranderingen in hun lichaam en een positiever zelfbeeld.
-
In deze les gaan we in gesprek over online veiligheid. We bespreken wat je wel en niet met anderen deelt op internet en waarom het belangrijk is om hier goed over na te denken. We staan stil bij de risico’s en gevaren van online contact en oefenen met het herkennen van betrouwbare informatiebronnen. Daarnaast kijken we naar social media: hoe beïnvloedt dat ons zelfbeeld, en hoe ga je daar bewust mee om? Het resultaat is dat kinderen beter begrijpen hoe ze veilig kunnen omgaan met online contacten, welke informatie ze wel en niet delen, en hoe ze kritisch naar social media kunnen kijken.
-
Centraal in deze training staat hoe je als onderwijsprofessional op een positieve manier het gesprek over seksualiteit, gender en consent met leerlingen kunt voeren. Tijdens de training is er naast het vergroten van kennis over deze onderwerpen veel aandacht voor het bespreken van situaties uit de praktijk; hoe reageer je op specifieke vragen en opmerkingen van kinderen, hoe zorg je ervoor dat iedere leerling ongeacht diens gender, seksuele identiteit, afkomst of religie veilig zichzelf kan zijn, en hoe bespreek je het aangeven van wensen en grenzen? We sluiten de training af met tips en tricks zodat je concrete handvatten hebt om direct mee aan de slag te gaan. Leerdoelen van deze training zijn:
● Kennis opdoen over de thema’s seksualiteit, gender en consent.
● Kennis opdoen over hoe je seksualiteit, gender en consent bespreekbaar maakt.
● Ervaren wat je eigen vooroordelen, taboes en grenzen zijn en hoe dit invloed heeft op de gesprekken die je voert met leerlingen.
● Ervaren dat het leuk en belangrijk is om deze onderwerpen te bespreken.
● Ervaringen uitwisselen met collega’s over hoe zij omgaan met het bespreekbaar maken van seksualiteit, gender en consent in de klas.
Duur training: 3 uur.
Klap het lijstje open om meer te lezen over de verschillende workshops. Wil je meer info of workshops aanvragen?
Resultaat
Het resultaat van onze workshops is dat er meer openheid en onderling begrip ontstaat. Door het bespreekbaar maken van verschillende visies en ervaringen wordt het inlevingsvermogen van de kinderen vergroot, en wordt discriminatie verminderd. Kinderen leren elkaar beter of op een andere manier kennen. Er ontstaat ruimte om hun op een bij hun leeftijd passende manier hun genderidentiteit en seksualiteit te ervaren en te ontwikkelen. Dit zijn belangrijke voorwaarden om jezelf te kunnen zijn op school en ook daarbuiten.
Aanpak
In onze workshops leren kinderen op een speelse manier over diversiteit op gebied van gender en seksualiteit. Dit doen we door gebruik te maken van verhalen, een tekenopdracht, film en spel. Op deze manier laten we kinderen ontdekken wat hun eigen opvattingen zijn, waar deze vandaan komen en dat deze kunnen (en mogen) verschillen van je klasgenoten. Het delen van ervaringen en daarmee het leren kennen van verschillen staat centraal in onze workshops. We geven les met twee verschillende workshops leiders, die de meeste vragen waar de kinderen mee rondlopen goed kunnen beantwoorden.